Razlika između inačica stranice »Prijedlog pojmova za obradu«
Redak 4: | Redak 4: | ||
* [[Pojmovi iz nastavnog plana i programa za gimnazije]] | * [[Pojmovi iz nastavnog plana i programa za gimnazije]] | ||
* [[Matematički pojmovi]] koji se već koriste kao nazivi ili dijelovi definicija u Struni | * [[Matematički pojmovi]] koji se već koriste kao nazivi ili dijelovi definicija u Struni | ||
+ | |||
+ | Nenadov prijedlog: | ||
+ | |||
+ | Meni se čini da trebamo početi od vrlo "primitivnih" temelja. | ||
+ | |||
+ | Možda bi bilo zgodno da, prije nego li se uputimo u specifičnosti, | ||
+ | bilo one u pojedinim granama matematike, bilo one koje su obrađene | ||
+ | u drugim područjima, da se pozabavimo temeljnom matematičkom terminologijom: | ||
+ | |||
+ | - osnovne računske operacije, osnove geometrije (prvi-četvrti razred o.š.) | ||
+ | |||
+ | - logika, skupovi i funkcije | ||
+ | |||
+ | Iskreno, mislim da bismo se trebali više držati našeg "matematičkog" reda. | ||
+ | |||
+ | Pored standardnog (neutralnog) naziva sustavno navodim preuzeti latinski | ||
+ | (kako se i uči u školi, kao "dopušten"), te poneki arhaizam. | ||
+ | |||
+ | Aritmetika: | ||
+ | |||
+ | 1. zbrajanje (adicija) | ||
+ | * pribrojnici (sumandi, adendi) | ||
+ | * zbroj (suma) | ||
+ | |||
+ | 2. oduzimanje (suptrakcija) | ||
+ | * umanjenik (minuend; odbidbenik) | ||
+ | * umanjitelj (suptrahend; odbitnik) | ||
+ | * razlika (diferencija) | ||
+ | |||
+ | Ovdje treba pažljivo razmisliti koliko daleko ići u apstrakciji; | ||
+ | |||
+ | Abelove grupe, ili još općenitije strukture (komut. grupoid?). | ||
+ | |||
+ | 3. množenje (multiplikacija) | ||
+ | * množenik (multiplikand; množidbenik) | ||
+ | * množitelj (multiplikator; množnik) | ||
+ | * -> čimbenici (faktori) | ||
+ | * umnožak (produkt) | ||
+ | |||
+ | 4. dijeljenje (divizija) | ||
+ | * dijeljenik (dividend; diobenik) | ||
+ | * djeljitelj (divizor; dionik) | ||
+ | * količnik (kvocijent) | ||
+ | |||
+ | Možda je ovdje mjesto da se razmisli i o nekomutativnim strukturama | ||
+ | (npr. algebra matrica). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Geometrija | ||
+ | * točka | ||
+ | * pravac | ||
+ | * ravnina | ||
+ | * prostor | ||
Predviđeni broj pojmova koji će se obraditi ovim projektom je 1400 | Predviđeni broj pojmova koji će se obraditi ovim projektom je 1400 |
Inačica od 19:46, 25. rujna 2012.
Pojmovi koji će se obraditi u sklopu projekta HNM-Tempo odabiru se po sljedećim kriterijima:
- Pojmovi koji se koriste kao nazivi ili dijelovi naziva grana u polju matematika
- Pojmovi iz nastavnog plana i programa za osnovnu školu
- Pojmovi iz nastavnog plana i programa za gimnazije
- Matematički pojmovi koji se već koriste kao nazivi ili dijelovi definicija u Struni
Nenadov prijedlog:
Meni se čini da trebamo početi od vrlo "primitivnih" temelja.
Možda bi bilo zgodno da, prije nego li se uputimo u specifičnosti, bilo one u pojedinim granama matematike, bilo one koje su obrađene u drugim područjima, da se pozabavimo temeljnom matematičkom terminologijom:
- osnovne računske operacije, osnove geometrije (prvi-četvrti razred o.š.)
- logika, skupovi i funkcije
Iskreno, mislim da bismo se trebali više držati našeg "matematičkog" reda.
Pored standardnog (neutralnog) naziva sustavno navodim preuzeti latinski (kako se i uči u školi, kao "dopušten"), te poneki arhaizam.
Aritmetika:
1. zbrajanje (adicija)
- pribrojnici (sumandi, adendi)
- zbroj (suma)
2. oduzimanje (suptrakcija)
- umanjenik (minuend; odbidbenik)
- umanjitelj (suptrahend; odbitnik)
- razlika (diferencija)
Ovdje treba pažljivo razmisliti koliko daleko ići u apstrakciji;
Abelove grupe, ili još općenitije strukture (komut. grupoid?).
3. množenje (multiplikacija)
- množenik (multiplikand; množidbenik)
- množitelj (multiplikator; množnik)
- -> čimbenici (faktori)
- umnožak (produkt)
4. dijeljenje (divizija)
- dijeljenik (dividend; diobenik)
- djeljitelj (divizor; dionik)
- količnik (kvocijent)
Možda je ovdje mjesto da se razmisli i o nekomutativnim strukturama (npr. algebra matrica).
Geometrija
- točka
- pravac
- ravnina
- prostor
Predviđeni broj pojmova koji će se obraditi ovim projektom je 1400